mr_pointer
Residència habitual: Sobre Rodes
Editor Wiki
- 8 Mar 2021
- 402
- 996
- Premis
- 37
- Moto
- R1250GS_Trophy (+ CB650R)
- https://www.instagram.com/mr_pointer/
Molt feliç en haver quedat campió del Trofeu Català de Mototurisme (TCM) en la categoria OPEN (classificació general) de la temporada 2023 de la FCM (Federació Catalana de Motociclisme). I més encara en rebre el trofeu en la fenomenal gala de premis que es va fer al gener de 2024 en Balaguer.
Això era inimaginable per a un "jove" de 55 anys, i serà irrepetible. Per això ho vull gaudir a fons, tan a fons com vaig gaudir totes i cadascuna de les proves realitzades, abans, durant i després de fer-les. Perquè no només es gaudeix una prova en fer-la i acabar-la, sinó també els dies o setmanes prèvies, i també posteriorment. I igual passa amb el TCM 2023, que el gaudiré la resta de la meva vida amb el record de la fita assolida.
Aquesta crònica d'estratègia és per seguir gaudint-lo una mica més, però també per compartir aquesta experiència amb qui la llegeixi, per saber una mica més del TCM, o bé, que serveixi per afrontar l'edició actual de 2024 o posteriors.
De manera resumida, en federar-se per competir en el TCM, s'obtenen punts per la realització de determinades proves/ral·lis mototurístics d'acord amb l'exigència de Km de cadascuna. En concret, els trams per a les puntuacions en 2023 van ser fins a 350 Km (3 punts), entre 350 i 750 Km (4 punts) i més de 750 Km (5 punts).
Aquest criteri serveix per a qualsevol prova, ja que cada prova pot tenir la seva pròpia classificació. Els esdeveniments puntuables en el TCM 2023 van ser 6 que enumero per ordre cronològic:
La Rider1000 i la SenseLímits, tampoc tenien classificació, però sí modalitats, i per obtenir el màxim de punts en ambdues (5 punts) calia fer l'inscripció en la modalitat 1000 i 800 respectivament, i igualment acreditar tots els WP a l'arribada. En el cas de la Rider1000 havia l'opció de fer la modalitat de 1100 en 2023, però no la vaig fer perquè la meva prioritat era el TCM, i tant amb la 1000 com amb la 1100 aconseguia els mateixos punts. Però amb la 1000 tenia 100 Km menys de risc de no acabar finisher per avaria o caiguda, o fins i tot per malaltia o defalliment, que sempre pot passar per molt entrenat que s'estigui.
Llavors, els ral·lis clau pel TCM eren 100Colls i RutaArenys. Ambdós amb ruta oberta a determinar pel participant segons el conjunt de WP que facilitaven, que són molts més dels que es poden fer. Per exemple, per a la 100Colls van facilitar 100, i el guanyador va fer la meitat aproximadament. En la RutaArenys van facilitar 40 i el guanyador va fer-ne 30. A més a més, la 100Colls en ser un ral·li de 3 jornades, comptava triple, com si fossin 3 proves, una per cada dia.
En aquests dos casos, calia parar molta atenció a dissenyar rutes que transitessin pels WP de cada jornada, les 3 de la 100Colls i la de la RutaArenys, per obtenir el màxim de punts plausibles. Per a cada jornada hi ha una hora d'inici i de finalització preestablerta, de manera que cal estimar el temps disponible per assolir la franja quilomètrica factible. Cal comptar que per carreteres revirades la mitja quilomètrica oscil·la habitualment entre els 50 i 70 Km/h segons el grau de dificultat del traçat, i cal afegir la penalització en la mitja pels repostatges i descansos/pixadetes ;-) Amb això vaig determinar el següent:
Igual això és una mica feixuc, però va ser la part estratègica que vaig aplicar per competir en el TCM, i el resultat va ser bo I per això vull compartir-lo per si alguna persona vol aprofitar-lo pel TCM 2024 o posteriors. Pel 2024 he vist que han modificat els trams quilomètrics de les puntuacions, i caldrà fer una adaptació, però l'estratègia és la mateixa: 1) identificar les proves que ofereixen marge per puntuar més; 2) prioritzar els punts del TCM respecte els de la mateixa prova; 3) tenir en compte el criteri de desempat pels punts de sortida.
No obstant això, l'estratègia és un factor important, però cal no oblidar que la resistència és també molt important, i això cal entrenar-lo fent altres proves o per lliure. Un altre factor rellevant és el manteniment de la moto, perquè ben cuidada i mantinguda es minimitza el risc d'avaria. I per descomptat tenir un bon nivell de pilotatge per evitar caigudes portant un ritme lleuger a l'hora de maximitzar tot el possible la seguretat, tant pròpia com d'altri en la carretera, per ho qual cal haver rebut formació per part d'experts. I altra factor també molt destacat és l'entrenament mental, tant per adequar la conducció a les circumstàncies de cada moment, com per dosificar l'esforç al llarg de tirades tan llargues i arribar a meta amb cansament però en bones facultats físiques, i com per prendre decisions d'adequació de la ruta en cas necessari prioritzant la seguretat i l'objectiu. I finalment, cal, com sempre, una mica de sort, que sempre ajuda, però que ha de ser buscada des de l'esforç.
Enguany i l'any vinent, per qüestions logístiques, no podré participar en el TCM i mercès a això puc escriure aquesta entrada al web, que sinó ni de conya ;-) Desitjo a tothom que competeixi en el TCM 2024 que això li pugui servir de quelcom i també que hagi molta sort, de la buscada amb esforç!
Finalment, vull també comentar que en el decurs de la competició m'ha generat molta felicitat conèixer, i en ocasions també rodar plegats, a un munt de motards, tant d'aquest col·lectiu de motoristes.cat com d'altres, que no vull esmentar perquè segur que em deixaria a algú o alguna i em sabria greu. Moltes gràcies a tots i totes per compartir moments amb mi!
Fins un altre rotllo patatero ;-)
Això era inimaginable per a un "jove" de 55 anys, i serà irrepetible. Per això ho vull gaudir a fons, tan a fons com vaig gaudir totes i cadascuna de les proves realitzades, abans, durant i després de fer-les. Perquè no només es gaudeix una prova en fer-la i acabar-la, sinó també els dies o setmanes prèvies, i també posteriorment. I igual passa amb el TCM 2023, que el gaudiré la resta de la meva vida amb el record de la fita assolida.
Aquesta crònica d'estratègia és per seguir gaudint-lo una mica més, però també per compartir aquesta experiència amb qui la llegeixi, per saber una mica més del TCM, o bé, que serveixi per afrontar l'edició actual de 2024 o posteriors.
De manera resumida, en federar-se per competir en el TCM, s'obtenen punts per la realització de determinades proves/ral·lis mototurístics d'acord amb l'exigència de Km de cadascuna. En concret, els trams per a les puntuacions en 2023 van ser fins a 350 Km (3 punts), entre 350 i 750 Km (4 punts) i més de 750 Km (5 punts).
Aquest criteri serveix per a qualsevol prova, ja que cada prova pot tenir la seva pròpia classificació. Els esdeveniments puntuables en el TCM 2023 van ser 6 que enumero per ordre cronològic:
- 100Colls (abril)
- Rider1000 (maig)
- SenseLímits (juny)
- CromRide (juliol)
- CherokeeRider (setembre)
- RutaArenys (octubre)
La Rider1000 i la SenseLímits, tampoc tenien classificació, però sí modalitats, i per obtenir el màxim de punts en ambdues (5 punts) calia fer l'inscripció en la modalitat 1000 i 800 respectivament, i igualment acreditar tots els WP a l'arribada. En el cas de la Rider1000 havia l'opció de fer la modalitat de 1100 en 2023, però no la vaig fer perquè la meva prioritat era el TCM, i tant amb la 1000 com amb la 1100 aconseguia els mateixos punts. Però amb la 1000 tenia 100 Km menys de risc de no acabar finisher per avaria o caiguda, o fins i tot per malaltia o defalliment, que sempre pot passar per molt entrenat que s'estigui.
Llavors, els ral·lis clau pel TCM eren 100Colls i RutaArenys. Ambdós amb ruta oberta a determinar pel participant segons el conjunt de WP que facilitaven, que són molts més dels que es poden fer. Per exemple, per a la 100Colls van facilitar 100, i el guanyador va fer la meitat aproximadament. En la RutaArenys van facilitar 40 i el guanyador va fer-ne 30. A més a més, la 100Colls en ser un ral·li de 3 jornades, comptava triple, com si fossin 3 proves, una per cada dia.
En aquests dos casos, calia parar molta atenció a dissenyar rutes que transitessin pels WP de cada jornada, les 3 de la 100Colls i la de la RutaArenys, per obtenir el màxim de punts plausibles. Per a cada jornada hi ha una hora d'inici i de finalització preestablerta, de manera que cal estimar el temps disponible per assolir la franja quilomètrica factible. Cal comptar que per carreteres revirades la mitja quilomètrica oscil·la habitualment entre els 50 i 70 Km/h segons el grau de dificultat del traçat, i cal afegir la penalització en la mitja pels repostatges i descansos/pixadetes ;-) Amb això vaig determinar el següent:
- 1a. jornada 100Colls, amb una durada de 9h (des de les 13:00 fins a les 22:00) era possible clarament fer més de 350 Km (4 punts), perquè amb 50 Km/h ja surten 450 Km, però del tot inviable fer més de 750 Km. Amb aquest criteri vaig dissenyar una ruta que fent més de 350 Km pogués assolir el màxim de WP/punts de la pròpia prova.
- 2a. jornada 100Colls, amb una durada de 15h (des de les 7:00 fins a les 22:00) era possible fer més de 750 Km (5 punts), però calia anar a la idea tota la jornada, perquè 15*50=750, i vaig dissenyar la ruta per superar-los, comptant de fer el mínim de descansos i aconseguir el màxim de punts possibles.
- 3a. jornada 100Colls, amb una durada de només 6h (des de les 7:00 fins a les 13:00) va ser la clau, perquè superar els 350 Km (4 punts) era possible sempre que hi hagués trams ràpids per tenir una mitja de 60 Km/h inclosos respostatges i descansos. I en base a això vaig triar fer una tirada llarga i ràpida a una zona de força WP per tornar també per via ràpida fins a la meta.
- RutaArenys, amb una durada de 11h45m (des de les 8:15 fins a les 20:00) era possible superar les 750 Km (5 punts) a condició que hi hagués també trams ràpids per superar els 64 Km/h de mitja, i per descomptat fent poques aturades i molt limitades de temps. Això no va ser fàcil, perquè a diferència de la 100Colls que es portava tracker-GPS i no calia aturar-se en cap WP, en la RutaArenys calia aturar-s'hi i fer i enviar a l'organització una foto acreditativa d'haver assolit cada WP. Això dificultava la mitja de velocitat, i per tant calia fer una bona combinació de vies ràpides per assolir-lo. Cal comentar que els WP no estan gairebé mai en vies ràpides, sinó lentes i sinuoses, i per això, la tria dels WP a integrar en la ruta no va ser gens fàcil.
Igual això és una mica feixuc, però va ser la part estratègica que vaig aplicar per competir en el TCM, i el resultat va ser bo I per això vull compartir-lo per si alguna persona vol aprofitar-lo pel TCM 2024 o posteriors. Pel 2024 he vist que han modificat els trams quilomètrics de les puntuacions, i caldrà fer una adaptació, però l'estratègia és la mateixa: 1) identificar les proves que ofereixen marge per puntuar més; 2) prioritzar els punts del TCM respecte els de la mateixa prova; 3) tenir en compte el criteri de desempat pels punts de sortida.
No obstant això, l'estratègia és un factor important, però cal no oblidar que la resistència és també molt important, i això cal entrenar-lo fent altres proves o per lliure. Un altre factor rellevant és el manteniment de la moto, perquè ben cuidada i mantinguda es minimitza el risc d'avaria. I per descomptat tenir un bon nivell de pilotatge per evitar caigudes portant un ritme lleuger a l'hora de maximitzar tot el possible la seguretat, tant pròpia com d'altri en la carretera, per ho qual cal haver rebut formació per part d'experts. I altra factor també molt destacat és l'entrenament mental, tant per adequar la conducció a les circumstàncies de cada moment, com per dosificar l'esforç al llarg de tirades tan llargues i arribar a meta amb cansament però en bones facultats físiques, i com per prendre decisions d'adequació de la ruta en cas necessari prioritzant la seguretat i l'objectiu. I finalment, cal, com sempre, una mica de sort, que sempre ajuda, però que ha de ser buscada des de l'esforç.
Enguany i l'any vinent, per qüestions logístiques, no podré participar en el TCM i mercès a això puc escriure aquesta entrada al web, que sinó ni de conya ;-) Desitjo a tothom que competeixi en el TCM 2024 que això li pugui servir de quelcom i també que hagi molta sort, de la buscada amb esforç!
Finalment, vull també comentar que en el decurs de la competició m'ha generat molta felicitat conèixer, i en ocasions també rodar plegats, a un munt de motards, tant d'aquest col·lectiu de motoristes.cat com d'altres, que no vull esmentar perquè segur que em deixaria a algú o alguna i em sabria greu. Moltes gràcies a tots i totes per compartir moments amb mi!
Fins un altre rotllo patatero ;-)
Última edició: