• Motorista convidat, necessitem tot el suport possible per endurir les penes per homicidis imprudents a les nostres carreteres. El motorista JOSEP BOAN ROSANE va perdre la vida per culpa d'un conductor de cotxe que circulava a 130 km/h en una comarcal sense voral, en que havia de circular com a màxim a 70 km/h.

    El conductor d'aquest cotxe, després de l'accident va passar una revisió mèdica i va tornar cap a casa. 15 dies després de l'accident publicava una foto a Instagram alçant el polze, mentre presumia d'una segona oportunitat que, segons ell, li oferia la vida.

    Més info fent clic aquí.

Guia-Tutorial Mantingues en forma el teu scooter

Xav2

Xav2

Rodant
15 Nov 2015
32
15
El teu scooter, igual que qualsevol altre vehicle, requereix cert manteniment periòdic. Per això estan les revisions que el fabricant ha previst i has de complir. Però entre aquestes revisions també hi ha detalls a comprovar si vols treure tot el partit del teu scooter durant molt de temps.

consejosmantenimientoscooter-1.jpg


Tots tenim més o menys clar que hi ha moments en què canviar l'oli, les pastilles de fre o els pneumàtics del scooter si no volem tenir un ensurt a la carretera. Aquest manteniment periòdic pot ser suficient perquè l'scooter no es trenqui. Alhora, anar ben protegits amb cascos integrals, guants o jaquetes, també ens ajudarà a sentir-nos més segurs mentre conduïm.

El nivell d'oli, d'anticongelant, pressió de pneumàtics, estat de les llums o dels frens? són aspectes que pots comprovar amb facilitat i adés i que et evitarà avaries greus o ensurts en l'ús del scooter. Trigaràs poc temps, no requereixen especial formació tècnica o moltes eines i, a més de prevenir probables desgràcies, faran que gaudeixis més de la moto. Quan està en forma és més divertida i agradable. No ho dubtis.

Comprova el refrigerant del teu scooter

Lògicament és una feina que t'estalvies si la teva scooter és d'aire, però essencial si és d'aigua. Si toca canviar el líquid (també es canvia, encara que no tant com l'oli) és més complex que l'oli, però no gaire més comprovar si el circuit està a nivell si no hi ha hagut errors. Si s'ha escalfat, no et refiïs: porta l'scooter al taller i que comprovin fuites, pressió del circuit, estat del radiador i purgat del sistema. Però si va bé, és suficient comprovar que el líquid al vas expansor està a nivell.

consejos_mantenimiento_scooter-0018.jpg


Estarà més o menys amagat en funció del model de scooter; hauràs de mirar el llibre d'instruccions com mirar-lo. En alguns casos requerirà retirar estoretes de sòl, treure alguna tapa o similar, però no sol necessitar més que un tornavís. Això sí, sempre amb el motor fred, que aquest líquid doncs estar a prop de 100 º si acabes d'aturar el motor. Igual que amb l'oli, un cop al mes és suficient, encara que durant els mesos calorosos hi ha major risc que a l'hivern, de manera que quan faci fred pots espaiar més.

Mira el nivell d'oli del teu scooter

consejos_mantenimiento_scooter-0016.jpg


L'oli és vida per al motor. Greixa les diferents parts mòbils internes i davant la seva falta el motor griparà danyant greument gairebé totes les parts. L'oli de la teva moto o scooter es deteriora i perd capacitat de greixatge amb el temps, per la qual cosa s'ha de canviar periòdicament. A més s'introdueix per les parets del cilindre per la seva greixatge, on es crema i, per tant, es gasta, baixant el nivell. Així mateix, si hi ha alguna petita fuga, el nivell baixarà més i això pot detectar-se massa tard si confies massa en les revisions periòdiques. En funció de l'escúter, aquest nivell es comprova de dues maneres: mitjançant un ull de bou al lateral del motor o amb una vareta que va en el mateix tap de emplenat d'oli. Sol ser de plàstic negre i estar ben visible.

En tots dos casos es mira amb l'scooter baixat del cavallet, en un sòl recte i amb l'scooter de peu. Si algú t'ajuda mantenint recte, millor. En cas que porti ull de bou, el nivell ha d'estar entre les dues marques indicades (mínim i màxim) i si és vareta, amb ella descaragolada sécala, posa-me-sense enroscar i comprova que estigui entre les dues marques. Si està baix de nivell, omple amb el mateix oli (si és possible) que portis habitualment. Pots mirar-ho un cop al mes o almenys cada 1.000 km.

Frens del teu scooter

No es gasten les pastilles de cop i volta, de manera que aniràs sobre avís. Si en la revisió t'han dit que els queda poc i no les has canviat, no estarà de més que de tant en tant facis un ull. Normalment podràs veure l'estat de les pastilles mirant a través de la pinça i pots ajudar-te per a això amb un mirall i una llanterna. Les pastilles porten una xapa metàl·lica i sobre elles el material de contacte amb el disc. Aquest ha de tenir, com a mínim, un parell de mil·límetres de gruix. Pots "estirar" més, però ja entres en zona de perill, i si arriba a tocar la xapa contra el disc desgastarà aquest últim fent solcs en el disc que després desgastarà més ràpid les següents pastilles, perdent eficàcia de frenada. També has de comprovar el nivell de líquid de frens.

consejos_mantenimiento_scooter-0006.jpg


Aquesta operació és més fàcil; hi ha un ull de bou a cada bomba de frens i aquí, girant el manillar perquè la bomba quedi recta, es veu el nivell. Si el teu scooter munta tambors també has de prestar-atenció: si veus que al frenar ha augmentat el recorregut de la maneta o que ja no frena com abans, en el propi tambor hi ha un tensor del cable (o vareta). Tiba'l ben fins a un punt en què la roda comenci a bloquejar i després deixa'l anar una volta. Quedarà perfecte. Si ja no pots tibar més, t'has quedat sense sabates i tocarà un canvi d'aquest component. Per a aquesta tasca has d'anar al taller si no tens experiència prèvia.

Pneumàtics de la teva scooter

consejos_mantenimiento_scooter-0013.jpg


Els pneumàtics són el nostre punt de contacte amb el terra. El pes de l'escúter més el del passatger, la força de frenada, d'acceleració o l'adherència lateral en corba depenen d'uns pocs centímetres de goma en contacte amb el terra. Que aquests estiguin en bon forma és bàsic per a la nostra seguretat i fins i tot per gaudir de l'escúter: una moto amb poca pressió en els pneumàtics o amb un pneumàtic ja gastat (per tant, deformat) empitjora greument l'estabilitat. Això és encara més notable en scooter, amb rodes més petites que les motos i per això, més important. La pressió adequada dels pneumàtics vindrà en el llibre de l'usuari i en molts models també en alguna adhesiu a la carrosseria o xassís. El simple pas del temps fa que la pressió baixi, per la qual cosa és important mirar-totes les setmanes, cada dues setmanes com a molt. De passada comprova l'estat: que no hi hagi tall, deformacions enlloc, que no hi hagi "pics" o salts a la banda de rodament i que en els testimonis de desgast es vegi que queda més d'1,6 mm de profunditat de dibuix .

Petits detalls

consejos_mantenimiento_scooter-0001.jpg


Cargols i femelles de rodes, del grup motor-basculant i de suspensions són fàcils de mirar. Comprovar amb la mateixa mà que no estiguin solts pot valer de tant en tant. Els de les fuites, en motors monocilíndrics de 4T (la majoria dels scooter) pateixen de moltes vibracions i és fàcil que es deixin anar. Comprovar el premi amb la clau adequada prevé que els perdis, que apareguin vibracions i, en casos extrems, que perdis el tub d'escapament ... no serioses el primer. Comprova també els dels contrapesos del manillar, que es perden amb certa freqüència, i ja de pas els de suport de les manetes. Aquests no solen caure, però més val prevenir.

Llums i elèctrics de la teva scooter

consejos_mantenimiento_scooter-0009_1.jpg


El scooter no és el cotxe; una de les petites avantatges és que és més fàcil adonar-se que falla una bombeta. Però també és molt més greu que passi: en cas de fallada de l'únic pilot del darrere i llum de fre et converteixen en invisible. Un reflex en un vidre pot ajudar-te, però el millor és, amb motor en marxa i sobre el cavallet, comprovar fora de la moto quines llums funcionen i si alguna falla. Si és així, comprova bombeta i fusibles, igual que el clàxon, perquè pot ser també un fusible.

El millor consell per al teu scooter

consejos_mantenimiento_scooter-0003_1.jpg


Cada moto i cada scooter és diferent. En alguns, els retrovisors es munten amb femelles que poden afluixar i en altres van sobre suports sense premi possible. Uns porten radiador, altres no, frens de tambor o de disc. I en cadascun el fabricant ha disposat, en el llibre d'usuari, quins punts cal revisar i amb quina freqüència. No és, simplement, una llista de les tasques a realitzar en la revisió: si et fixes amb detall en aquest llibre veuràs com hi ha tasques que et diuen què has de comprovar cada vegada que et pugis, cada setmana o quan correspongui. Si vols mantenir el teu scooter en la millor forma possible, llegeix el llibre, anota les tasques que has de realitzar cada quant temps i compleix-lo. T'estalviaràs ensurts i disgustos.

Font
 
  • Like
Reaccions: Gerard