• Motorista convidat, necessitem tot el suport possible per endurir les penes per homicidis imprudents a les nostres carreteres. El motorista JOSEP BOAN ROSANE va perdre la vida per culpa d'un conductor de cotxe que circulava a 130 km/h en una comarcal sense voral, en que havia de circular com a màxim a 70 km/h.

    El conductor d'aquest cotxe, després de l'accident va passar una revisió mèdica i va tornar cap a casa. 15 dies després de l'accident publicava una foto a Instagram alçant el polze, mentre presumia d'una segona oportunitat que, segons ell, li oferia la vida.

    Més info fent clic aquí.

Far/llum antiboira posterior

Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
Holaaaaaa !!

Tinc una consulta sobre el llum posterior antiboira que m'agradaria posar a la moto. Tot i que tinc una Yamaha FAZER FZ6 S, suposo que la info que necessito serà de caire genèric per a tots....

Ahí voyyyy !!!

- Quina intensitat lumínica mínima/màxima ha de tenir?
- A quina alçada s'ha de possar?
- Una o dues llums?
- Mides de la llum?
- Alguna certificació en concret?


Per tema espai i volum, busco una de leds i que sigui legal i homologable per a la ITV.

Si coneixeu un model en concret que s'avingui a tot el que seria bo que tingués i sigui led, us ho agrairia.

Ens veiem a l'asfalt
 
Roger X-ADV

Roger X-ADV

Residència habitual: Sobre Rodes
Editor Wiki
18 Oct 2015
1.240
2.183
Premis
10
Moto
Honda X-ADV
Holaaaaaa !!

Tinc una consulta sobre el llum posterior antiboira que m'agradaria posar a la moto. Tot i que tinc una Yamaha FAZER FZ6 S, suposo que la info que necessito serà de caire genèric per a tots....

Ahí voyyyy !!!

- Quina intensitat lumínica mínima/màxima ha de tenir?
- A quina alçada s'ha de possar?
- Una o dues llums?
- Mides de la llum?
- Alguna certificació en concret?


Per tema espai i volum, busco una de leds i que sigui legal i homologable per a la ITV.

Si coneixeu un model en concret que s'avingui a tot el que seria bo que tingués i sigui led, us ho agrairia.

Ens veiem a l'asfalt
Hola Niko!
Mira et comento el que jo sé sobre aquest tema. D'entrada, tota reforma que es consideri d'importància al vehicle caldria homologar-la, i em penso que tot el que fa referència a l'enllumenat, es deurà considerar d'importància. Per tant, per fer-ho legal et caldria un projecte i un certificat d'instal·lació per part d'un taller, i també que un enginyer de la ITV et donés el vist i plau al respecte. A més a més, et caldrien uns fars homologables, de tal manera que no et servirien qualsevols d'Aliexpress, sinó que et tocarà invertir una mica més en uns d'homologats o homologables. Tot el que et deia del taller i de l'enginyer d'ITV també surt una mica car, però ara no et se dir a quan puja tot plegat.

Al final el que fa molta gent és fer una instal·lació senzilla i desmuntable d'uns fars no homologats, i eviten fer-los servir més enllà de quan en tenen la necessitat. Jo la veritat és que no t'ho aconsellaria, ja que si mai tens qualsevol inconvenient o incidència viària relacionada amb uns fars no homologats, la teva assegurança podria no cobrir-te ni a tu ni als danys causats, i podria ser que a més, se t'atribuís fins i tot judicialment algun tipus de responsabilitat addicional relacionada amb la incidència.

El meu consell és que si ho has de fer ho facis bé. Costa una pasta i la majoria de la gent normalment diu que no val la pena, que més val fer-ho com et deia abans, senzill i desmuntable. Però al final l'enllumenat és algo que realment és útil i necessari, i que pot afectar a la resta d'usuaris de la via! Tocarà estalviar ;)
 
  • Like
Reaccions: Nikokaos
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
Hola Non-Stop !

El tema és que pregunto perquè he vist que a les bases de les maletes Shad s'hi pot posar una llum de fre, en comptes de possar-les a la maleta. En aquest cas són led i queda integrada i sense fer gaires coses. És aquesta, pel meu model de maleta:

La meva intenció seria connectar la llum amb un interruptor per encendre i apagar en funció de la necessitat de visibilitat.

El tema és:
¿La intensitat de llum del fre és igual a la de l'antiboira? El cas és que els leds sempre puc canviar-los, i aprofitar el focus, per uns de major o menor intensitat lumínica.

Per la ITV, no funcionaria el llum, els dic que el tinc desconnectat (treuria l'interruptor del manillar) i endavant. Però em preocupa poder enlluernar al de darrera en cas de pluja intensa, que no és boira pero limita la visibilitat. Vull ser vist però no cegar ningú i provocar un accident.

Posar el llum que comento no comporta modificació de la moto que jo sàpiga, en tot cas seria saber si ja existeixen antiboira per a moto específics per a veure les especificacions i si amb un llum al centre de la moto seria vàlid o farien falta 2, més que per si fent-ne us en trobo els Mossos o la GC, que la idea és viatjar cap el País Vasc i Astúries en breu i allà de boira és fàcil trobar, més que per Girona.

Què opines?

Ens veiem a l'asfalt
 
Roger X-ADV

Roger X-ADV

Residència habitual: Sobre Rodes
Editor Wiki
18 Oct 2015
1.240
2.183
Premis
10
Moto
Honda X-ADV
Hola Non-Stop !

El tema és que pregunto perquè he vist que a les bases de les maletes Shad s'hi pot posar una llum de fre, en comptes de possar-les a la maleta. En aquest cas són led i queda integrada i sense fer gaires coses. És aquesta, pel meu model de maleta:

La meva intenció seria connectar la llum amb un interruptor per encendre i apagar en funció de la necessitat de visibilitat.

El tema és:
¿La intensitat de llum del fre és igual a la de l'antiboira? El cas és que els leds sempre puc canviar-los, i aprofitar el focus, per uns de major o menor intensitat lumínica.

Per la ITV, no funcionaria el llum, els dic que el tinc desconnectat (treuria l'interruptor del manillar) i endavant. Però em preocupa poder enlluernar al de darrera en cas de pluja intensa, que no és boira pero limita la visibilitat. Vull ser vist però no cegar ningú i provocar un accident.

Posar el llum que comento no comporta modificació de la moto que jo sàpiga, en tot cas seria saber si ja existeixen antiboira per a moto específics per a veure les especificacions i si amb un llum al centre de la moto seria vàlid o farien falta 2, més que per si fent-ne us en trobo els Mossos o la GC, que la idea és viatjar cap el País Vasc i Astúries en breu i allà de boira és fàcil trobar, més que per Girona.

Què opines?

Ens veiem a l'asfalt
Ahhh mira per llegir ràpid, em pensava que et referies a llums antiboira davanters, però si que has posat posterior si.

Que va, no crec que hi hagi cap problema per portar un com els que comentes. Entenc que és un accessori de la maleta, que està homologada per portar aquest llum en concret.

El que si que crec és que dubto que faci el fet en cas de boira, que és el que t'interessa. El que adjuntes té pinta de ser només com una llum més de frenada, i jo crec que tenen un efecte ben diferent (bé sigui per la intensitat que admeten, o bé pel tipus de bombetes que porta). Si ets manetes i pel que costa, pots provar a veure si ho pots adaptar per fer la funció de llum antiboira (o aconseguint més intensitat, o amb uns leds més preparats), perquè tal i com vindrà de sèrie, segur que no et fa el fet amb baixa visibilitat.

A banda del que esmentes, que seria la opció més rodona si aconsegueixes que funcioni, pots:
- Comprar algun llum antiboira, antiboira de veritat, a Amazon per exemple (he trobat aquest amb força ressenyes: https://www.amazon.es/Ring-Automoti...d-search-10&pf_rd_t=BROWSE&pf_rd_i=2425091031)

- O bé un que sigui per bicis, que també estan construïts per ser eficaços en cas de boira. Te'l podries ubicar o bé a l'esquena, o ancorar a la moto, o a sota la matrícula, etc.

A veure si apareix algun aventurer per aquí i t'ajuda amb el tema també. Jo sóc una mica urbanita jajaja
 
Yamnis

Yamnis

Rodant
20 Feb 2020
41
31
Premis
1
Pla de l'Estany
Moto
Mt09 tracer
Bones! Per normativa (he buscat a google abans) si en poses una, has de centrar-la. Si en poses dos, simètriques l'eix central de la moto. No diu res de potencia ni homologació, pero havent-hi itv's pel mig... Fijo que tocaría Fer-ho...
 
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
I ara he vist que a la secció de mecànica, hi ha un fil amb informació d'això mateix (no he sabut copiar l'enllaç, disculpa)

Hola Yamnis !!

Hi faré un cop d'ull a veure el què....

Gràcies !!

Ens veiem a l'asfalt
 
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
Holaaaaaa !!!

Havia oblidat de mantenir-vos informats:

Ja tinc el llum Shad pel fre/boira instal•lat a la FZ6. Ara mateix el tinc connectat amb la llum del fre fins que m'arribi l'interruptor multiple per al manillar.

Foto !!!


Ens veiem a l'asfalt
 
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
2020 03 04 045343
 
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
Holaaaaa !!

Com indico, ara mateix está connectada a la llum de fre.

Realment és una bona opció perquè la fenada és més visible, sobretot per ciutat, per evitar accidents per alcanç amb furgos i 4x4.

La llum de fre de la moto queda una mica tapada amb la maleta i ara és molt visible en distàncies curtes. No sé si només fer-les servir en cas de boira i prou.

Jo crec que ara mateix podria tenir diferents opcions per fer servir el llum també com a fre i antiboira:

1) posar un interruptor de 2 posicions on/on, de manera que en una es connecti amb el fre, i en l'altra quedi fixe (directe a contacte)

2) posar llums antiboira extres.

Realment la segona opció la valoro en tant que crec que és possible modificar el llum de Shad per afegir bombetes antiboira a dins. La cosa sería decidir quina bombeta led o halògena, per tamany de la instal•lació i espai a dins de la carcassa Shad.

Antiboira = Ús esporàdic.

Realment no em preocupa canviar bombetes si es fonen cada any, així que tampoc sería inconvenient posar halògens com ara aquest:


Ara seria trovar el portabombetes i possar-hi dues, una a cada costat de les llums del Shad, pasar cables i tal. També he pensat en posar aquell adhesiu platejat que fan servir els lampistes com a reflector per les bombetes....

Moltes coses al cap encara....
 
Última edició:
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
20200226 164215


Aquest és l'interior de la llum de fre de Shad, tal cual.


2020 03 04 160134


A les cantonades hi ha un espai entre l'ultim led i la rosca on va la tapa dels leds.
Darrera hi ha lloc per passar mès cables.

A la segona foto:
En vermelll he marcat on posar les bombetes, en groc per on pasaria el cablejat fins el forat de darrera de cada bombeta
 
Última edició:
Roger X-ADV

Roger X-ADV

Residència habitual: Sobre Rodes
Editor Wiki
18 Oct 2015
1.240
2.183
Premis
10
Moto
Honda X-ADV
Vaia currada!! Jo em poso a la cua també per les Niko Installations jajaja
Ara en serio, es una passada si en ús ordinari com a llum de frenada ja et dona un plus de seguretat i eficiència. No sé que dir-te, potser és bona idea mantenir aquest benefici per la llum de frenada que fas servir continuament, i seguir trastejant per veure si amb alguna de les formules que estas sospesant, pots afegir també la possibilitat d'accionar i gaudir de llums antiboira per usos més esporàdics.

Està clar que per algo que et beneficia continuament a diari, no val la pena renunciar de manera completa en benefici d'algo esporàdic (opino).

Enviat des del meu SM-N960F usant Tapatalk
 
  • Like
Reaccions: Yamnis
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
Bon dia a tothom !!

Mi gozo en un pozo....
Les llums antiboires poden ser 1 o dues, a l'eix a on van les de posició/curtes i com a màxim a la mateixa alçada....

Si poso les antiboires a sota de la maleta, quedarien pel cim de la de posició del darrera...si ja la instal•lació seria d'amagatotis, si les porto tan amunt podria enlluernar al de darrera i ser sancionat....

Crec que no paga la pena corre el risc de pagar 2 multes si es donés el cas. Oi?

També m'han comentat que com més abaix es portin, millor. Que generalment la boira està "trencada" per on passen el vehicles i la part de baix és menys densa que més amunt.... no tinc ni flowers powers ni rangers grangers del concepte aquest, però està clar que no les hi posaré a on tenia pensat al principi....

Vaig pel plan C)

Comprar intermitents de tulipes blanques i posar-ni bombetes antiboira vermelles (leds o halògenes). El cas és que tinc un soport Givi per a les maletes laterals i els intermitents els tinc desplaçats amb una mena de pletina foradada que hi ve amb el kit. Crec que possant-ne dos, un a cada costat, i per sota/sobre dels internitents "de debó" faran la feina.

El plan D és comprar uns llums homologats antiboira i posar-los allà mateix on possaria els "falsos" intermitents...el cost sería el triple o més si en poso 2; si poso 1 l'hauria de posar just sota la matriculs. Però és l'opció legal. Això també s'ha de dir.

He de rumiar quan m'hi vull gastar i com afectaria el look de la moto.....


Ens veiem a l'asfalt
 
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
Holaaaaaaa !!

Finalment he optat per l'opció menys agressiva estèticament: un únic llum antiboira i de color transparent.

Després de mirar molts per Ebay y Amazon tipus led, bàsicament pel gruix i tamany superiors si porten bombeta, m'he decantat per un Shin Yo que he comprat a Amazon amb un descompte de 20€ per posar calers al meu compte per pagar des d'allà.

Link plana Alemanya:

Després de voltar per diferents webs, el preu més baix (sense comptar preu d'enviar-lo) l'he trobat a Amazon per 34'95€ i a la mateixa web de Shin Yo. Però pel descompte he optat per Amazon, només per això i ho dic perquè no és per desconfiança d'aquesta empresa. Ok? Per 28€ a casa m'el quedo !!!

Quan arribi decidiré on el poso en concret, perquè no ho tinc clar si posar-ho al cim o sota la matrícula...i comento les impressions sobre la intensitat que em comentin els companys en comparació a la llum de frenada a la carretera.

Jo només us recomano que llegiu amb detall les característiques i especificacions dels diferents productes que trobareu i que, ja que pagueu, eviteu-vos problemes amb ITV's....

Harien de tenir:
- marcatge E;
- control CE;
- homologat per motocicleta;
- que indiqui clarament antiboira o "fog light", que molts després diuen "posició darrera com 3a llum de frenada" i no, el que es busca és més intensitat que la de frenada.


Només dir que he descartat els productes Hella pels preus tan abusius que crec que tenen arreu que he mirat....

Ens veiem a l'asfalt
 
Serra

Serra

Residència habitual: Sobre Rodes
Rider
Editor Wiki
22 Feb 2020
1.598
2.745
Premis
20
Província de Girona
Moto
Moto Guzzi V85TT Travel 2020
Bon dia nikokaos!
És legal portar dos llums antiboira a Europa o només pot ser un sol llum? Jo tenia entès que només podia ser un i havia de quedar una mica cap a un costat
 
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
Bon dia nikokaos!
És legal portar dos llums antiboira a Europa o només pot ser un sol llum? Jo tenia entès que només podia ser un i havia de quedar una mica cap a un costat
Screenshot 2020 03 13 11 45 17


Com pots veure, des del 2009 ja hi ha coses publicades al respecte.
 
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
Consideraciones iniciales:
  • El presente informe es de ámbito de aplicación a las categorías L3 o L3e. Motocicletas: Vehículo de dos ruedas sin sidecar con un motor de cilindrada superior a 50 centímetros cúbicos y/o con una velocidad máxima por construcción superior a 45 km/h.
  • El campo de visión durante la conducción es fundamental para lograr una mayor eficacia de la misma.
  • En conducción por la vía pública, la eficacia se mide en ratios de seguridad y nunca de otro modo.
  • En determinado tipo de vías o circunstancias, los elementos de alumbrado son imprescindibles para circular y de su calidad, eficacia, distribución y disposición depende la seguridad del tráfico.
  • En argumento de mínimos, el Reglamento general de Circulación (R.D. 1428/03) establece las condiciones de uso.
  • Los elementos de alumbrado en la motocicleta cumplen misiones de señalización (ser vistos) y de visión (poder ver).
  • Los elementos de señalización óptica tan solo cumplen misiones de señalización.
  • Entendemos por luz antiniebla delantera, la luz utilizada para mejorar el alumbrado de la carretera en caso de niebla, nevada, tormenta o nube de polvo.
  • Entendemos por luz antiniebla trasera: La luz utilizada para hacer el vehículo más visible por detrás en caso de niebla densa.

Reglamento General de Vehículos.

El artículo 16.2 obliga a toda motocicleta a estar provista de:
  • Luz de cruce.
  • Luz de carretera.
  • Luz de Frenado.
  • Luz de placa posterior de matrícula.
  • Luz de posición delantera.
  • Luz de posición trasera.
  • Catadióptrico trasero no triangular.

Sobre los dispositivos facultativos de alumbrado y señalización óptica, establece el artículo 17.2. del R.D. 2822/98 que toda motocicleta puede llevar:

  • Luz antiniebla delantera.
  • Luz antiniebla trasera.
  • Catadióptricos laterales no triangulares.
  • Luces indicadoras de dirección con señal de emergencia.

El anexo X del R.D. 2822/98 aclara más sobre aspectos relacionados con dispositivos de alumbrado y señalización óptica indicando el número, la situación y el color.

Tabla de referencias básicas dispositivos:
TIPO DE LUZ CANTIDAD COLOR SITUACIÓN
Luz de cruce
1 ó 2​
Blanco​
Frontal​
Luz de carretera
1 ó 2​
Blanco​
Frontal​
Luz de frenado
1 ó 2​
Rojo​
Trasera​
Luz antiniebla delantera
1 ó 2​
Blanco ó Amarillo​
Frontal​
Luz antiniebla trasera
1 ó 2​
Rojo​
Trasera​
Catadiópticos traseros NO triangulares
1​
Rojo​
Trasera​
Catadiópticos laterales NO triangulares
1​
Amarillo auto​
Lateral​


Todas las luces, sean de cruce, de carretera, de frenado, antiniebla e incluso los catadióptricos traseros (no así los laterales), deberán situarse si es una luz, en el plano longitudinal medio de la motocicleta y si son dos luces, simétricas con respecto al plano longitudinal medio de la motocicleta.
 
Nikokaos

Nikokaos

Residència habitual: Sobre Rodes
23 Feb 2020
753
1.185
Premis
15
Girona
Moto
Yamaha Fazer FZ6 S
Establece y condiciona el artículo 15 sobre las condiciones técnicas de los dispositivos de alumbrado y señalización óptica que:

  • Las luces y dispositivos reflectantes que, siendo dobles, tengan la misma finalidad, se corresponderán en color e intensidad y estarán situadas simétricamente, a ser posible, a la misma distancia de los bordes del vehículo.
  • Ninguna luz instalada en un vehículo será intermitente o de intensidad variable, a excepción de las indicadas en la reglamentación que se recoge en el anexo I.
  • Las luces posteriores de posición deberán encenderse automáticamente siempre que el vehículo tenga encendidas cualquiera de las de carretera, cruce, delanteras de posición, placa posterior de matrícula o las antiniebla.
  • Las luces antiniebla traseras sólo podrán encenderse cuando lo estén también las de carretera, las de cruce o las antiniebla delanteras.
  • Las luces de posición delanteras deben estar encendidas siempre que lo estén las de cruce, las de carretera o las antiniebla delanteras.
  • Estas condiciones no se imponen para las luces de cruce o las de carretera cuando se utilizan para dar avisos luminosos.

Los proyectores de niebla para motocicletas deben ir marcados con las letras F ó B.
Los marcajes de homologación normalizados para proyectores de cruce y carretera se ajustan a los siguientes:

Tabla capturada Manual de Inspecciones 2012.​
{alt}
Ejemplo de marca de homologación de un faro. Captura realizada del CEPE/ONU 57 R:
{alt}
 

Fils similars