• Motorista convidat, necessitem tot el suport possible per endurir les penes per homicidis imprudents a les nostres carreteres. El motorista JOSEP BOAN ROSANE va perdre la vida per culpa d'un conductor de cotxe que circulava a 130 km/h en una comarcal sense voral, en que havia de circular com a màxim a 70 km/h.

    El conductor d'aquest cotxe, després de l'accident va passar una revisió mèdica i va tornar cap a casa. 15 dies després de l'accident publicava una foto a Instagram alçant el polze, mentre presumia d'una segona oportunitat que, segons ell, li oferia la vida.

    Més info fent clic aquí.

Recopilatori Quines eines tenir al garatge de casa?

Roger

Roger

Administrador
Organització del fòrum
Editor Wiki
16 Oct 2015
1.305
2.656
Premis
5
Hi ha una sèrie d'eines que no poden faltar al nostre garatge de casa per poder portar a terme el manteniment mínim de la moto.

Article que herramientas tener garaje casa 10972 5631f45e35912


Aquests són els trucs i les eines que no poden faltar en el garatge/taller de casa teva.

Paragrapharticle 31928 5631f7f534447


Neteja

Una bona neteja prevé avaries, al poder-se detectar més fàcilment figues de líquids o peces amb inici de trencament, fent més agradable l'ús dels seus components mòbils (palanques, manetes o el mateix accelerador). Aquí començaríem incloent el pràctic paper de neteja, que en format rotllo o bobina i amb el seu corresponent suport (de paret o sòl), resulta més còmode que el drap de tota la vida, igual que els populars Kleenex, d'un sol ús, en lloc d'emmagatzemar brutícia.

També ens presten un bon servei els articles de neteja que trobem específics, com neteja metalls o desengreixants, per declarar-li la guerra a la brutícia -qui no prefereix sortir a muntar amb la màquina lluent? -. No hem d'oblidar la nostra pròpia neteja amb sabons més o menys forts o els netejadors de mans sense aigua, per quan no disposem d'ella en la nostra «sala d'operacions».

I si no volem que les nostres mans s'embrutin / deteriorin amb les tasques de taller, també podem considerar l'opció d'adquirir guants, bé, els de mecànic que per exemple comercialitzen gairebé totes les marques d'equipament «off road» -algunes ofereixen també monos i davantals de mecànic o els domèstics d'un sol ús -amb millor tacte, però menys resistents-, que habitualment es fan servir a la llar.

Finalment, si disposem del lloc adequat, amb presa d'aigua així com llum, una màquina de rentat a pressió o netejadora ens facilitarà molt les tasques de desincrustació del pesat fang. Aquests estris cada vegada ocupen menys espai i costen menys.
Paragrapharticle 60192 5631f7f5559f1


Eines de muntatge

Aquí és on tots solem tirar la casa per la finestra, no exactament a l'hora d'invertir en la qualitat de la pròpia eina, però sí a la de comprar moltes més de les necessàries, en concret, quan ens interessem per jocs complets d'eines , bé siguin aquestes fixes, combinades o automàtiques (carraques, etc.), justificant-sempre en pensar en tasques de manteniment d'altres vehicles o de la pròpia llar. Si ens fem només amb les eines necessàries per al desmuntatge de la nostra moto, ens sorprendrem amb una molt menor inversió i també amb el menor espai que requereix l'emmagatzematge de les pròpies eines, afavorint l'ordre i el control sobre les mateixes.

A més cal tenir en compte que, per exemple, la indústria japonesa només utilitza cargols de numeració parell allà on l'europea fa servir imparell per igual mètrica, sobretot, quan aquesta és de petita dimensió. Com a exemple és suficient la comparació dels frens de coberta, més coneguts com "papillones", on l'espàrrec s'ha unificat en mètrica 8, mentre que des del Japó les femelles que els fixen són de 12 i a Europa s'usen de 13 mm.


Paragrapharticle 60193 5631f7f5cbae3


Claus fixes

No ha de faltar un joc de claus fixes, les que d'una banda valen per a un determinat cargol i de l'altra, per a la mesura superior. Millor encara si aquestes són tancades, encara que de vegades no ens valdran en determinades situacions, però sens dubte en les que sí, la majoria, no castiguen les dues cares sobre les quals actuen les primeres, repartint la força sobre les 6 cares que componen el cap de qualsevol femella o cargol hexagonal. També podem optar per les anomenades claus combinades, que fixes i amb una única mesura, d'una banda són obertes i per l'altre tancades -les nostres favorites-, podent-se fer bastant força amb aquest extrem i actuant un cop afluixades amb l'altre més còmodament. Per encara més comoditat, també estan disponibles en carraca (compte amb els esforços, ja que la seva tasca és oferir la comoditat de fer-les servir sense retirar-les del cargol manipulat al afluixar o estrènyer, però sotmeses a grans esforços, el mecanisme pateix bastant.

Claus Allen

Un joc de claus mascle, les populars Allen -de 2,5 a 10 mm-, ens permetrà actuar sobre aquest tipus de cargols, el cap dels quals sol quedar poc accessible. Si a més són de tipus bola, seran més còmodes en determinats llocs poc accessibles, podent actuar amb cert angle respecte a l'eix del cargol, com els que subjecten les cisternes dels carburadors.

Paragrapharticle 60194 5631f7f60084a


Tornavisos

També uns tornavisos, sobretot, d'estrella, amb diverses mides la punta, així com del propi tornavís per exercir més o menys força, incloent algun molt curt (capgròs) per aquests llocs més compromesos. Els petits de punta plana ens serviran, entre altres coses, per regular la barreja del carburador o el ralentí, i els que són una mica més grans, no gaire, per regular les suspensions. Un enorme segur que l'acabem fent servir per fer de palanca o colpejat per treure rodaments trencats.

Martell

Un martell sempre es fa necessari a causa del gripatge d'algunes peces exposades a la humitat i amb risc d'oxidar-se, encara que una mica més especialitzat és un mall de tefló, que no marcarà o deteriorarà encara més les citades peces bloquejades.

Alicates

Unes alicates universals, les de pinça plana i amb diverses zones per tallar, seran un comodí perfecte per a gairebé tot, subjectar o extreure passadors (compte amb marcar molt les peces) o tallar diferents cables o filferro, tot i que sovint s'acaben usant com a petit martell «de precisió».
 

Adjunts

  • paragrapharticle-60195-5631f7f626210.jpg
    paragrapharticle-60195-5631f7f626210.jpg
    238,9 KB · Visites: 230
  • paragrapharticle-60196-5631f7f646dd6.jpg
    paragrapharticle-60196-5631f7f646dd6.jpg
    275,3 KB · Visites: 257
  • paragrapharticle-60197-5631f7f65b68f.jpg
    paragrapharticle-60197-5631f7f65b68f.jpg
    319,2 KB · Visites: 233
  • paragrapharticle-60198-5631f7f67d4d3.jpg
    paragrapharticle-60198-5631f7f67d4d3.jpg
    396,4 KB · Visites: 273
  • Like
Reaccions: Mario G.
Roger

Roger

Administrador
Organització del fòrum
Editor Wiki
16 Oct 2015
1.305
2.656
Premis
5
Paragrapharticle 60195 5631f7f626210


Caixa d'eines

A més, per tenir tot localitzat i centralitzat, no hi ha res com una bona caixa d'eines, amb diverses opcions, metàlica de les de tota la vida o les actuals de plàstic (moltes més mides), inclusivament les organitzadores amb rodes per a un millor transport, tot i que si no ens movem massa del nostre garatge particular una altra opció és la de comprar-se un armari d'eines o fer-se un panell per a aquestes, on d'un cop d'ull ho tindrem tot localitzat.

Específiques


Per descomptat el límit el posen la nostra cartera i l'espai disponible per emmagatzemar-les, sent recomanables totes aquelles eines que ens poden facilitar encara més si és possible el manteniment de la nostra màquina, com manetes més o menys grans amb carraca i els seus vasos necessaris, o aquells útils d'ús específics com les alicates per als anells Seeger, habituals en els pinyons d'atac o algunes palanques de canvi; o la imprescindible clau de bugies, que en el seu format més estès es pot arribar a substituir per una clau de 21, quan la seva mida real són 20,8 mm. -qüestió de detall-.

També advoquem per les més especialitzades claus dinamomètriques, que tenen com a objecte donar el correcte par de força a les diferents femelles i cargols que ajusten la nostra moto, sent sorprenent el baix par, o força a l'apretar, de molts cargols com els de mètrica 6, que no solen superar el quilo de força, sent molt freqüent deteriorar, perquè amb la mà ja som capaços de donar més d'aquesta quantitat de força, a més que el lloc on van roscats pot ser el mateix motor, construït en aliatges fràgils. En aquests casos i per evitar que s'afluixin els cargols, en lloc de prémer al bèstia, el seu és utilitzar fijatornillos, que és una pasta embasada en un tub (per a un ús còmode), que com el seu explícit nom indica serveix per a això , evitar que s'afluixin femelles i cargols. Aquesta la tenim disponible en diferents graus de duresa, fins i tot el grau de fijaespárragos, per condemnar aquesta unió, on no és habitual fer un manteniment freqüent, constituint un altre dels nostres elements imprescindibles.

Paragrapharticle 60196 5631f7f646dd6


Cavallet alçamotos

Un cavallet fix o extensible ens facilita els canvis de rodes o suspensions. Amb el fix, que és com un petit tamboret, fabricat en material metàl·lic (alumini o ferro) o de plàstic, ens tocarà tirar de ronyons per suspendre la moto, mentre que amb el extensible més conegut com alçamotos, d'una trepitjada podem deixar la moto en suspens. Els més autèntics seguiran fidels a la més que amortitzada caixa d'ampolletes.

Canvi de coberta

Si comptem amb desmuntables, tres com a mínim, i com més llargs, més còmodes, podrem atrevir-nos amb els canvis de pneumàtics, encara que això sí, és molt útil disposar d'una filera per manipular la vàlvula de la càmera i aconseguir un buit complet de la mateixa ràpidament. I si som uns aprofitats dels que aprofitem tot, vaja, els pegats de reparació de prolongaran la seva vida, encara que això està cada vegada més en desús, sent cada vegada més difícil trobar-los. Si pertanyem al grup dels més «pro» i fem servir i canviem «mousses», els desmuntables seran el doble en quantitat almenys, i com més llargs, també millor; igualment serà imprescindible una màquina destalonadora, que ens facilitarà tan dur manteniment.

Aire

Amb una cosa tan gratuïta com l'aire podem inflar o donar la correcta pressió als pneumàtics. És clar que es pot usar una bomba de bici (cada vegada donen més cabal d'aire), però un compressor ens ajudarà a talonar millor les cobertes i sobretot més ràpid, sent indispensable si la coberta és de trial i «tubeless». A més, per extensió, aquest ens proporcionarà la pressió suficient per bufar un filtre d'aire per exemple.

Manòmetre

Finalment, un manòmetre fiable donarà el toc final i mestre per sortir al camp amb les pressions adequades, segons estigui sec o humit el medi, o en funció d'altres condicions a tenir en compte (rodar en sorra o ferma dur).


Paragrapharticle 60197 5631f7f65b68f


Olis

També ens evita contratemps tenir disponible oli de transmissió per a la caixa de canvis o motor de les dos temps, així com l'oli per barrejar amb la gasolina, o greix per a la cadena més o menys còmoda (en esprai o en brut, per aplicar-la amb el dit), oli per a filtres d'aire (molt viscós), o els totpoderosos «tres en un» o "afluixatot multiusos. L'esmentat anteriorment fixacargols es fa imprescindible quan hem perdut algun cargol important o car en plena excursió.

Gasolina

Un bidó (millor, homologat) serà l'encarregat de preservar la preuada gasolina, si ens agrada sortir plens des de casa. Diferents regadores o embuts contribuiran a no vessar ni una sola gota del tan costós líquid. Si a més la nostra màquina és una dos temps, un dosificador o una proveta mesura ens procuraran la barreja idònia d'oli.

Paragrapharticle 60198 5631f7f67d4d3


Recanvis i cargols

Aquí entren en joc els consumibles sòlids, com les pastilles de fre, que en jornades amb molt de fang poden durar només un assalt; manetes de fre i embragatge, si encara no hem conegut les articulades; cables de comandament, pràcticament només el del gas si la nostra moto és moderna -abans el que patia de veritat era el del embragatge; o punys, per si aquests es trenquen en un aterratge forçós. No ocupen molt, tampoc són una gran inversió i ens permetran salvar un imprevist per desgast prematur o trencament. Disposar d'unes càmeres de roda per si punxem també ens salvarà d'aquest desagradable imprevist, tenint en compte que som capaços de canviar-les.

Un recull de les femelles i cargols més susceptibles de perdre o trencar completen un garatge gairebé «Pro», en el qual ja complicant-nos la vida (o alegrant-nos-la, segons es miri), podrem afegir un joc d'eines per mecanitzar, per extreure cargols partits o reparar una rosca, compost per mascles, fileres i els manetes per usar-los, broques i la seva màquina de foradar ... Tot això ens convertirà en el «Mestre de les Rosques» i ja no hi haurà excuses perquè res quedi en el seu allotjament original . La cinta americana és un altre dels consumibles imprescindibles que ens trauran de més d'un mal pas, per la seva utilitat per tapar clivelles i unir plàstics. La seva aplicació l'hem vist fins a motos noves de sèrie. D'altra banda, amb la cinta aïllant, com el seu propi nom indica, l'electricitat també quedarà controlada.

Mides

Amb un flexòmetre, metre per a la immensa majoria, podem mesurar amb precisió algunes peces per reposar-les, i a més podrem ajustar les suspensions al nostre pes. Un calibre o peu de rei ens permetrà ser molt més precisos a l'hora de mesurar gruixos o diàmetres interiors, si per exemple ens animem a canviar uns rodaments o retens i no tenim documentades les seves mesures per trobar el recanvi.

Per descomptat els imprescindibles de cada un poden diferir en gran manera i amb molt menys del que s'ha exposat en l'article també es treballa, però quedem exposats a qualsevol imprevist en forma de trencament o mal funcionament i no poder solucionar-ho. La llista d'imprescindibles pot arribar a complicar així com el nostre grau d'implicació en el manteniment de la nostra moto. Un elevador (si hi ha lloc) serà un gran aliat per preservar els nostres ronyons i no treballar ajupits, i disposar d'un joc d'extractors ens faran més solvents a l'hora de fer un manteniment més exhaustiu de rodaments, rotors d'encesa o el conjunt de embragatge. En fi, nosaltres decidim, tenint en compte els recursos disponibles, què ens resulta imprescindible per treballar sense problema en el manteniment propi de la nostra preuada moto.


Aquest article ha estat traduït i adaptat.
 
  • Like
Reaccions: Mario G.