Roger X-ADV
Residència habitual: Sobre Rodes
Editor Wiki
- 18 Oct 2015
- 1.240
- 2.183
- Premis
- 10
- Moto
- Honda X-ADV
Obrim una sèrie d'informes sobre consum de combustible fent un recorregut amb una mateixa moto -Suzuki GSR750- però amb diferents variables en quant a conducció i conductors. Després de centenars de quilòmetres, hem obtingut unes interessants conclusions.
La paraula consum sempre porta implícites connotacions negatives perquè és una despesa, i tal i com estan les coses en l'actualitat la despesa pot fer molt de mal a la nostra butxaca. Especialment sensible és el tema del combustible per les constants -i moltes vegades abusives- pujades de preu, cosa que ens afecta directament als usuaris de moto, sobretot els que la fem servir diàriament. Però és fàcil contenir la despesa en aquest aspecte, fins i tot en motos de gran cilindrada, simplement amb la forma de conduir podem estalviar molts diners al cap de l'any. Per escenificar-ho hem seleccionat una moto naked de cilindrada mitjana -Suzuki GSR750- amb la qual hem fet un mateix recorregut mixt -ciutat, carretera i autovia- de més de 100 quilòmetres. Una mateixa persona ha fet el recorregut diverses vegades però conduint, bé, malament i com ho faria normalment. El consum varia notablement. També amb diferents conductors -gran i petit- i en circumstàncies adverses -maletes, passatger, rodes desinflades ... - els resultats són sorprenents. No te'n avanço més, benvingut al meravellós món del consum eficient.
Ens ajustem tot el possible a la realitat, per això hem triat un conductor amb una talla que podem considerar mitjana entre els conductors del nostre país, és a dir, una alçada de 1'75 metres i un pes de 75 quilos. El mateix conductor ha realitzat el recorregut tres vegades: una al ritme al que ell hagués anat si fos la seva moto, una altra més aviat poc a poc respectant els límits i sense revolucionar molt el motor i la última molt ràpid fregant la negligència i fins i tot superant-la en alguns casos .
1. Conducció Normal (AMB): Aquí hem deixat el conductor fer el recorregut lliurement, com ell ho faria si fos la seva moto i sense posar cap tipus de restriccions. Al seu aire, revolucionant el motor quan es requereix i mantenint velocitats lògiques en cada tram, el que no implica que siguin legals. Pilot: "En la prova de consum en Conducció Normal, que és com vaig habitualment, no deixo passar l'ocasió de començar a conèixer a la meva companya de viatge, acceleració i frens a prova entre semàfors, així com l'agilitat i comoditat de la mateixa o tot allò que em crida l'atenció. Per exemple que té par suficient per anar a poc a poc, també que el tacte del motor és tot suavitat fins i tot al portar-lo amunt. El manillar al principi em va resultar molt pla però t'hi acabes acostumant. És sorprenent que amb més de 200 quilos es porti amb tanta lleugeresa. "Velocitat mitjana: 74,6 km / h. Consum: 5,2 l / 100km.
2. Conducció Eficient (CE): La premissa és no pujar de voltes el motor, per tant utilitzar marxes llargues sempre que es pugui i ajustar-se als límits legals de cada via. La teoria és que per contenir el consum cal portar el motor sempre per sota del par màxim, que en aquest cas és de 8.750 rpm. Pilot: "De seguida engrano la 6a marxa sense superar les 2.000 rpm de gir del motor. Em crida molt l'atenció que, tenint cura aquest detall per sobre de la resta, arribo a notar la folgança del puny del gas que en condicions normals havia passat desapercebuda. Una cosa que en aquestes circumstàncies valoro per sobre de tot. Malgrat el ritme en el límit de velocitat legal, noto que vaig entorpint a la resta de vehicles, tot i que també ens destorba algun en girar (ni amb un calendari sabríem seu temps de maniobra) Una altra cosa que m'ha sorprès és que noto molt més els sots, sobretot en ciutat. "Velocitat mitjana: 60,4 km / h. Consum: 4,0 l / 100km.
3. Conducció Negligent (CNG): Anar de pressa, amb una conducció poc conservadora que hauria de ser només per als circuits. S'estiren molt les marxes amb el motor molt alt de voltes, el principal factor que fa disparar el consum. Es triga pràcticament mitja hora menys a fer el recorregut però es gasta molt més. Pilot: "Sóc el centre d'atenció des de que arrenca el motor. L'agulla del tacòmetre puja i baixa sense parar, i només la vergonya pròpia evita arribar al tall d'encesa. Ja a la Castellana un altre conductor amb una VFR800 aliè a la prova es pica i en el següent semàfor deixa ben clar que ell corre més. L'agressivitat del meu comportament en marxa desperta cert recel entre els veïns ocasionals de semàfor, a lloms d'una petita esportiva de 250 cc encerto a l'escoltar el que li diu el conductor al passatger: «És clar, és que porta una sis-cents!». Tot i així no aconsegueixo desenganxar-me d'ells en uns quants semàfors, sempre respectats. "Velocitat mitjana: 82,3 km / h. Consum: 7,1 l / 100km
La paraula consum sempre porta implícites connotacions negatives perquè és una despesa, i tal i com estan les coses en l'actualitat la despesa pot fer molt de mal a la nostra butxaca. Especialment sensible és el tema del combustible per les constants -i moltes vegades abusives- pujades de preu, cosa que ens afecta directament als usuaris de moto, sobretot els que la fem servir diàriament. Però és fàcil contenir la despesa en aquest aspecte, fins i tot en motos de gran cilindrada, simplement amb la forma de conduir podem estalviar molts diners al cap de l'any. Per escenificar-ho hem seleccionat una moto naked de cilindrada mitjana -Suzuki GSR750- amb la qual hem fet un mateix recorregut mixt -ciutat, carretera i autovia- de més de 100 quilòmetres. Una mateixa persona ha fet el recorregut diverses vegades però conduint, bé, malament i com ho faria normalment. El consum varia notablement. També amb diferents conductors -gran i petit- i en circumstàncies adverses -maletes, passatger, rodes desinflades ... - els resultats són sorprenents. No te'n avanço més, benvingut al meravellós món del consum eficient.
- Km. 0 Surto de les nostres instal·lacions on es troba el nostre imprescindible Centre Tècnic de motos, molt a prop de l'estació d'Atocha. I de seguida arribo «als passejos»: Passeig del Prat, Passeig de Recoletos i el més extens passeig de la Castellana.
- Km. 10 Deixo enrere la Castellana i accedeixo al nus de Manoteras (M-11) amb direcció a la carretera de Burgos (A-1).
- CN. Jugo amb la picaresca d'anar a velocitat «real» no la llegida en el velocímetre o la que la resta del trànsit imposi. També una mica per sobre d'aquest límit, però no massa. Gaudint de la moto, vaja.
- CE. Aconsegueixo els límits de la via (llegits en el velocímetre) molt tranquil·lament i sense estirar les marxes. Dels respectats amb zel 50 km / h de la travessia urbana passo a gairebé el doble amb els 90 km / h de límit en els accessos a la capital per vies ràpides.
- Km. 12,5 Ja a la A-1 el límit puja de 90 a 100 km / h, i un quilòmetre més enllà fins al límit màxim en el territori nacional (120 km / h).
- Km. 22 Especial atenció al passar el radar del pòrtic.
- CE. Encara que vagi al límit legal de velocitat en el marcador (menor la real) i circulant pel carril dret.
- CN i CNG. Tot i que no coincideix que usem el carril esquerre, on detecta la velocitat la càmera, el superem al límit de la via de rellotge just en el moment de passar-ho.
- Km. 35 Desviament de Sant Agustín de Guadalix.
- CE. L'arribada a les rotondes són molt anticipades, frenant el mínim, amb prou feines reducció per poder fer-les amb la marxa més llarga, sense perdre velocitat de pas. Aquí la GSR treu a la llum les seves qualitats de motor amb un par disponible des de pràcticament el ralentí, com ja vaig apreciar en la conducció urbana.
- Just el contrari que en CNG, on apurem la velocitat fins a gairebé la mateixa circumferència. L'ABS interfereix amb assiduïtat, de manera que el primer càlcul de distància de frenada no em serveix.
- Km. 49 Després d'un canvi de rasant ja s'albira Colmenar Vell.
- CNG. Apreto el motor el millor que sé. Els talls d'encesa són freqüents. A més, la direcció s'alleugereix en les estirades. La posició dreta no ajuda precisament en aquest aspecte.
- Km. 52 Arribo a Colmenar Viejo i agafo una variant que evita el nucli urbà. És l'equador del recorregut.
- Km. 66 Arribo a l'entrada de la caserna d'Hoyo de Manzanares, a l'aixecar-me del seient per no patir els guals se'm congela el cul.
- Km. 67 Travessia d'Hoyo de Manzanares.
- Km. 70 En CNG baixa la primera ratlla el nivell de gasolina.
- Km. 74 Després d'una corba albiro l'A-6 (carretera de la Corunya)
- Km. 95 En CN és ara quan baixa la ratlla del nivell.
- Km. 101 Ja sobre el Pont dels Francesos, entrant a Madrid de nou, reprenc la conducció urbana.
- Km. 108,2 Arribada a les nostres instal·lacions.
Ens ajustem tot el possible a la realitat, per això hem triat un conductor amb una talla que podem considerar mitjana entre els conductors del nostre país, és a dir, una alçada de 1'75 metres i un pes de 75 quilos. El mateix conductor ha realitzat el recorregut tres vegades: una al ritme al que ell hagués anat si fos la seva moto, una altra més aviat poc a poc respectant els límits i sense revolucionar molt el motor i la última molt ràpid fregant la negligència i fins i tot superant-la en alguns casos .
1. Conducció Normal (AMB): Aquí hem deixat el conductor fer el recorregut lliurement, com ell ho faria si fos la seva moto i sense posar cap tipus de restriccions. Al seu aire, revolucionant el motor quan es requereix i mantenint velocitats lògiques en cada tram, el que no implica que siguin legals. Pilot: "En la prova de consum en Conducció Normal, que és com vaig habitualment, no deixo passar l'ocasió de començar a conèixer a la meva companya de viatge, acceleració i frens a prova entre semàfors, així com l'agilitat i comoditat de la mateixa o tot allò que em crida l'atenció. Per exemple que té par suficient per anar a poc a poc, també que el tacte del motor és tot suavitat fins i tot al portar-lo amunt. El manillar al principi em va resultar molt pla però t'hi acabes acostumant. És sorprenent que amb més de 200 quilos es porti amb tanta lleugeresa. "Velocitat mitjana: 74,6 km / h. Consum: 5,2 l / 100km.
2. Conducció Eficient (CE): La premissa és no pujar de voltes el motor, per tant utilitzar marxes llargues sempre que es pugui i ajustar-se als límits legals de cada via. La teoria és que per contenir el consum cal portar el motor sempre per sota del par màxim, que en aquest cas és de 8.750 rpm. Pilot: "De seguida engrano la 6a marxa sense superar les 2.000 rpm de gir del motor. Em crida molt l'atenció que, tenint cura aquest detall per sobre de la resta, arribo a notar la folgança del puny del gas que en condicions normals havia passat desapercebuda. Una cosa que en aquestes circumstàncies valoro per sobre de tot. Malgrat el ritme en el límit de velocitat legal, noto que vaig entorpint a la resta de vehicles, tot i que també ens destorba algun en girar (ni amb un calendari sabríem seu temps de maniobra) Una altra cosa que m'ha sorprès és que noto molt més els sots, sobretot en ciutat. "Velocitat mitjana: 60,4 km / h. Consum: 4,0 l / 100km.
3. Conducció Negligent (CNG): Anar de pressa, amb una conducció poc conservadora que hauria de ser només per als circuits. S'estiren molt les marxes amb el motor molt alt de voltes, el principal factor que fa disparar el consum. Es triga pràcticament mitja hora menys a fer el recorregut però es gasta molt més. Pilot: "Sóc el centre d'atenció des de que arrenca el motor. L'agulla del tacòmetre puja i baixa sense parar, i només la vergonya pròpia evita arribar al tall d'encesa. Ja a la Castellana un altre conductor amb una VFR800 aliè a la prova es pica i en el següent semàfor deixa ben clar que ell corre més. L'agressivitat del meu comportament en marxa desperta cert recel entre els veïns ocasionals de semàfor, a lloms d'una petita esportiva de 250 cc encerto a l'escoltar el que li diu el conductor al passatger: «És clar, és que porta una sis-cents!». Tot i així no aconsegueixo desenganxar-me d'ells en uns quants semàfors, sempre respectats. "Velocitat mitjana: 82,3 km / h. Consum: 7,1 l / 100km